Yeni Medyanın Kültürel Boyutu

Yeni medya kültürel metaların dijitalleşme gelişimini başlatmıştır.

Yeni Medyanın Kültürel Boyutu
23067

Kültür adı altındaki bu önemli gelişimin kökleri yeni medya teknolojilerinin öncüsü olan 19. Yüzyılın sonunda ayyuka çıkmaya başlamış olan teknikler de bulunmaktadır. Bu teknikler kültürel metaların yeniden üretimini sağlayarak, bunların kitlesel boyutlara ulaşmasını sağlamıştır. Walter Benjamin’e göre sanat yapıtının teknik yolla yeniden üretimi olgusu, eserin yapısında ve mülkiyet ilişkilerinde gelişmelere sebep olmuştur. Eşsiz eserin bir benzeri sanat kitlesel bir yapıya ulaşırken bir yandan da sahip olduğu özelliklerin çöküşüne sebep olmuştur. Bu durum sanatın sergilenme olanağının artmasıyla oluşan nicel kayma sanatın işlevsel ve nitel değişimini tetiklemiştir. Benjamin bunun sanatsallığın ikinci plana düşmesine sebep olacağını öngörmüştür.
 
 
Yeni Medyanın Kültürel Boyutu
 
 
Walter’ın 20. Yüzyılın başlarında yapmış olduğu analizler günümüz şartlarındaki güncel teknolojik çalışmalarla bir adım daha ileriye gitmiş, kültürün temelinde yeni bir gelişimi beraberinde getirmiştir. Manovich’e göre yeni medyanın geleneksel ve bilgisayar olmak üzere iki farklı katmanı bulunmaktadır. Yeni medya bilgisayarda üretildiğine, muhafaza edildiğine ve orada şekillendiğine göre bilgisayarın mantığı medyanın gelenekselleşmiş kültürel mantığını da derinden etkilemektedir. Aynı zamanda kültürel düzende bilgisayarı etkileyerek bilgisayar kültürünü oluşturmaktadır. Bu yeni kültür insanın dünyayı yorumlayışı ile bilgisayarın sayısal dünyasının bir birleşimidir. Yeni medya teknolojileri sanat ürünlerinin de dahil olduğu kültürü dijitalleştirerek daha geniş bir alana yayılmasına sebep olmuştur. 
 

Yeni Medyanın Özellikleri 

 
 
Yeni medyanın özellikleri, Yeni medya okurun ve seyircinin yerine kullanıcının, tüketicinin yerine ise üreticinin geçtiği yeni bir dünyadır. Yeni medyanın kendi içerisinde birden fazla özelliği olmasının yanı sıra en temel özellikleri “etkileşim”, “kitlesizleşme” ve “eş zamansızlık”dır.
 
 
Yeni Medyanın Kültürel Boyutu
 
 
 
Etkileşim: Yeni medyada yatay ve dikey olarak eş zamanlı bir iletişim söz konusudur. Yatay bireyden bireye, dikey ise bireyden kitleye olan iletişimi temsil etmektedir. İnternetteki sözlükler ve bloglar’ın yanı sıra sosyal medya bunlara örnek verilebilir. 
Kitlesizleşme: Eski medyanın bir topluluğa seslenmesinin yanı sıra yeni medyada teknolojinin gelişmesi ile doğrudan kişiye özel iletilerin oluşturulabilmesi kitlesizleşme’yi gösterir.
Eş zamansızlık: Yeni medya’nın en önemli özelliklerinden bir ise çok hızlı olmasıdır. Bunun neticesinden kişi mesaja veya komuta eşzamanlı karşılık verebilir. Yeni medya bir çok açıdan eski medyadan farklılık göstermektedir. Bu farklılıklar ise yeni medyanın temel özellikleridir. Yeni medya online bir çerçeve içerisinde sayısal temellidir. 
 

Yeni medyanın yapısı ile beraber değişen iletişim aşamaları şunlardır;  

 
İletişimin Hızlanması 
Etkileşim yeteneğinin artması  
Ulaşılabilen bilgi derecesinde artış  
Toplumsal yayıncılıktan kişisel yayıncılığa 
Medyanın insanı merkezileşmesi ile sahiplik ve kontrol problemi  
Alıcı denetim
 

Medyanın Toplum Üzerindeki Etkileri Nelerdir?

 
Zaman zaman “kitle iletişim araçları” olarak da karşımıza çıkan medya, her türlü bilgiyi kişiye ve topluluğa aktaran, haber verme, eğlendirme ve bilgilendirme gibi temel işlevleri olan, bütün yazılı, sözlü, basılı, görsel ve imgesel içerikleri barındıran, çok kapsamlı iletişim araçları tanımlayan bir kavramdır. Bu kavramdaki tanıma radyo, televizyon, dergi, gazete, sinema, kitap, el ilanı, broşür gibi görsel ve işitsel iletişim araçları girmektedir. Günümüz teknolojilerinin de gelişmesiyle birlikte bu kavrama İnternet, billboard vb. iletişim araçları da eklenmiştir. Medyanın gündelik hayatımıza etkisi çok büyüktür. Çünkü medya tüm insani davranışlarımızı kapsayan bir araçtır. Haber verir, eğlendirir, eğitir ya da bilgiye yönelik çalışmalar sunar. Medyanın dünya üzerindeki aktif kullanımın tablosu ise şöyledir;
 
 
Yeni Medyanın Kültürel Boyutu
 
 
 

Yeni Medyanın Avantajları

 
 Yeni medya kolay ölçümlenebilirdir.  Yeni medyada karşılıklı iletişim sağlanabilir.  Yeni medyada hata yapma oranı çok azdır, yapılan hata ise hızlıca düzeltilebilir.  Reklamların amaca yönelik düzenlenmesi basitleşmiş ve hedef kitleye ulaşması kolaylaşmıştır.  Yeni medya az maliyetlidir. İnternete ulaşabilen herkes bu mecrada yayın yapabilir.  Yeni medyada markalaşmak ve tanınmak oldukça düşük bütçelerle gerçekleşebilir.  Yeni medyada her şey anlık gerçekleşmektedir. Erişim çok kolaydır
 

Yeni Medyanın Dezavantajları Nelerdir? 

 
Bireyin kimlik oluşumunu olumsuz etkileyebilir. Özellikle çocuklar ve gençlerin kimlik oluşumu sırasında kendisini beğenmemesi durumunu yeni medya bir tık üst seviyeye taşıyabilir. Böylelikle çocuklar ve gençler sahte birer benlik oluşturabilirler. Yeni medya aynı zamanda kötü amaçlı kullanımı engelleyemez. Özellikle ergenlik dönemindeki gençlerin iyi niyetlerinin suiistimal edilmesi aile baskısından dolayı psikolojik problemleri olan gençlerin çok kolay bir şekilde kandırılabildiği bir ortam oluşmaktadır.  Bunun bir diğer kötü amaçlı kullanımı ise ekonomik olarak sömürülme durumudur.
 
 
Yeni Medyanın Kültürel Boyutu
 
 
Bu durum yasa dışı davranışlara yol açabilir ve hukuki sorunlar doğurabilir.  Yeni medyanın bir diğer dezavantajı ise elektronik ortamdaki sosyalleşmenin aslında bir asosyallik durumunu doğurmasıdır. Her ne kadar “sosyal” medya tabiri kullanılıyor olsa da aslında dijital dünyada bir yalnızlaşma durumu söz konusudur.  Bir diğer dezavantaj ise sosyal medyada geçirilen süre ne kadar artarsa bireyin hareketsizliği de bir o kadar artmaktadır. Bu fiziksel bozulmalara hastalıklara ve ağrılara sebep olabilir. Sıklıkla görülen bir diğer etkisi ise kilo alma durumudur.
Yorumlar
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler'e aittir.