PR Bilgi Teknolojileri Araştırma ve Geliştirme Hizmetleri Genel Müdürü Erol Kanbur, dünya ekonomilerini olumsuz etkileyen pandemi sürecinde e-ticarette oluşan talebin ekonomilere can suyu olduğunu söyledi. Ayrıca Kanbur, tam ve kısmı kapanmada küçülen şirketlere rağmen dijital dönüşümünü zamanında tamamlayan firmaların büyüme kaydederek, rakiplerinden pozitif yönde ayrıştığını da sözlerine ekledi.
E-ticaret 2020’de yüzde 66’lık büyüme yakaladı
2019 yılında Türkiye’deki online perakendenin toplam perakende sektöründeki payının yüzde 9,8’de kaldığına işaret eden Erol Kanbur, bu oranın gelişmekte olan ülkeler arasındaki ortalamanın üzerinde, AB ortalamasının altında kaldığını söyledi. Buna rağmen Türkiye’deki e-ticaretin 2015-19 arası dönemde yüzde 35’lik rekor bir büyümeyle AB ülkelerinde kaydedilen büyümenin üzerinde bir rakama ulaşıldığını ifade etti.
Kanbur, 2020’deki büyümenin ise, bu alanda kaydedilecek yeni rekorların habercisi olduğunu belirterek, şunları söyledi: “2020 döneminde online perakende sektöründe kat edilen yol, 2015-19 döneminde kaydedilen yüzde 35’lik büyümenin neredeyse iki katı kadar. 2020’de sağlanan yüzde 66’lık büyümenin ekonomiye de olumlu yansımaları oldu.”
Kanbur: İlk kez online alışveriş yapanlar, yeniden yapma eğiliminde
2019’da 136 milyar lira tutarındaki e-ticaret hacminin 2020’de 226 milyar liraya yükseldiğine dikkat çeken Kanbur, e-ticaret sektörü hakkındaki ileriye dönük tahminleri açıkladı: “McKinsey şirketi tarafından paylaşılan bir dizi rakamlar var. Pandemi döneminde ilk kez online alışveriş yapanların sayısı AB’de yüzde 13 iken, ülkemizde 25’tir. Ayrıca online alışverişe katılanlarla gerçekleştirilen ankette, ilk kez alışveriş yapanlar arasında tam normalleşme döneminde de kazandıkları alışkanlıkları sürdüreceğim diyenlerin oranı yüzde 50’den yüksek. Bu durum e-ticaret hacminin ilerleyen dönemde de, büyümesi anlamına geliyor. Firmalar açısından da dijital dönüşümlerini hızlıca tamamlamaları gerektiği mesajını veriyor.”
Gıda, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde ciddi artışlar var
Pandemi döneminde market alışverişlerinin online olarak yapıldığını, ev temizlik ürünlerinin rağbet gördüğünü söyleyen Kanbur, özellikle Türk kahvesi satışında yaşanan yüzde 256’lık büyümenin ilgi çekici olduğunu belirtti. Bu dönemde, kadınların e-ticaret alışverişe daha fazla yöneldiği bilgisini veren Kanbur; saç bakım ürünlerinde yüzde 850’lik, ağda ve tüy dökücülerde yüzde 670’lik bir büyüme gerçekleştiğini söyledi. İlerleyen dönemde de market, ev temizlik ürünleri ve kişisel bakım kategorisindeki online satışların artmasının beklendiğini kaydetti.